Ahad, 6 Jun 2010

Teknik Belajar Berkesan-Kemahiran

Kemahiran
                                                                                                                                      
Prof. Mace menulis 
' That the criteria of efficiency in study can be defined in terms of the degree to which the goals are attained, the speed with which they are attained and the economy of effort with which they are attained' 

Terjemahan

Nilaitara kecekapan dalam pembelajaran boleh ditakrifkan dalam sebutan darjah pencapaian matlamat, kelajuan pencapaian matlamat tersebut dan usaha yang paling ekonomi yang digunakan untuk mencapai matlamat itu.
Kita belajar untuk mendapatkan ilmu. Mengikut Benjamin Bloom tahap perolehan ilmu itu ada enam jenis iatu:
1.    Pengetahuan
2.    Pengertian (comprehension)
3.    Penggunaan
4.    Analisis
5.    Sintesis
6.    Penilaian.
Untuk mencapai tahap  perolehan di atas seseoarang perlu mahir membaca, mendengar,menulis, mengira, berfkir, menyelesaikan masalah dan menjana idea. 
Bagaimana pula dengan 'economy of effort' ? Iaitu usaha yang optimum? Untuk usaha optimum kita mesti mengurangkan pembaziran masa. Ulangan ulangkaji diminimumkan. Ulangan pemahaman semula diminimumkan. Masa belajar jangan dilelehkan. (Hi, apa pula meleleh ini? Maksudnya 'leaking'. Kalau duduk membaca satu jam, hanya setengah jam betul-betul membaca dan yang setengah lagi meleleh keluar dan hilang).
Sebenarnya usaha berkait rapat dengan kemahiran. Kita tajamkan penumpuan dan oleh itu kita tidak membazirkan masa membaca semula dan juga kita dapat menangkap ilmu yang disampailan dalam kelas. Kita juga membazirkan masa dengan kerja tidak terurus, secara rambang, banyak rehat atau kerap  mula dan henti dan mengikut 'mood'  dan suasana. Ini memerlukan pengurusan masa dan tabiat kerja yang sinergi dengan pembelajaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan